Surah Yasin

Pengurusan Masa Yang Berkesan


1. Tentukan matlamat.Tentukan apa yang ingin anda capai.Jika kita tiada matlamat, ia ibarat kapal yang tiada nakhoda di mana ia akan hanyut dibawa oleh arus
2. Senaraikan perkara  yang perlu dilaksanakan. Biasakan diri kita untuk membuat catatan tentang tugas-tugas yang akan kita laksanakan supaya kita tahu apa yang perlu dilakukan setiap hari.
 3. Susun tugas mengikut keutamaan.Menyusun tugas mengikut keutamaan akan menjimatkan masa dan menjadikan kita lebih fokus.Ramai orang gagal kerana mereka membuat tugasan-tugasan sampingan terlebih dahulu daripada mendahulukan tugasan utama.
4. Pastikan masa produktif kita. Ada orang produktif pada waktu siang dan ada juga pada waktu malam.Jadi, laksanakan tugasan utama kita pada masa produktif itu.
5. Tingkatkan pengetahuan kita.Luangkan masa untuk membaca. Membaca akan meningkatkan pengetahuan dan keupayaan diri. Ia turut membantu membina keyakinan diri kita dalam melaksanakan tugasan seharian.
6. Belajar untuk berkata tidak.Belajarlah untuk berkata tidak kepada perkara-perkara yang tidak perlu dan membazirkan masa sehingga kita mengabaikan tugas-tugas penting. Kita perlu belajar menjadi orang yang tegas dalam hidup.
7. Buang tabiat membazir masa.Tinggalkan tabiat-tabiat yang buruk dan tidak memberi faedah seperti berbual-bual kosong, mengumpat, melepak, melayari internet tanpa tujuan, menonton televisyen secara keterlaluan dll.
8. Hapuskan sikap menangguhkan kerja. Sikap menangguhkan kerja sehingga saat akhir akan menjadi masalah dalam kerjaya dan hidup kita. Kerja-kerja kita akan menjadi bertambah banyak dan  melimpah-limpah sehingga kita tidak mampu untuk melaksanakannya.Akhirnya kita akan menjadi stress, rasa kecewa dan bersalah.

No comments: